Fugle i pædagogisk praksis


Fugle i pædagogisk praksis


Trillen i Hørup er et naturområde som består af en lang strand med små ”øer” som omkranser søen Vælddam. På Store Trille omkring søen er der tæt bevoksning og et fugletårn med udsigt ud over Vælddam. Trillen er kendt på landsplan fordi den er ”udlagt til EF-fuglebeskyttelsesområde og administrativt fredet som vildtreservat. Hovedformålene med området er, at der sikres den nødvendige fred for de mange fugle i Vælddam, men også, at sandtangen fortsat er tilgængelig for publikum.” (Naturstyrelsen.dk/lambjerg-indtaegt-og-trillen)

Vi har i gruppen brugt nogle dage på at udforske fuglelivet i Sønderborg, Kær og Hørup. Der er gjort brug af: Kikkert, fuglebog-app, fuglefelthåndbogen og DOFbasen.dk

I løbet af uge 8 og 9 har der været utrolig tæt tåge over Sydals, hvilket især har ramt vådområderne og resulteret i begrænset udsyn. Jeg har i den forbindelse undret mig over hvor vidt tågen ville påvirke fugleaktiviteten på trillen. Jeg har derfor brugt 2 dage i tåge, og tre dage uden tåge for at undersøge det.  Min hypotese gik først på at fuglene sikkert gemmer sig i bevoksningen nær vandkanten, da det kan være svært at spotte rovdyr på afstand. Anden hypotese gik på at de måske har svært ved at navigere i tåge og derfor ikke er så aktive i luften af den grund. 


På dage med tæt tåge var der ikke mange fugle, kun ænder, knopsvaner og hættemåger var synlige på vandoverfladen. Tågen var for tæt til at se nogen i luften. På tågefri dage var det muligt at spotte: Fiskehejre, Knopsvane, Gråand, Fasan, Pibeand, Hættemåge, Krikand, Stor Skallesluger. 

Jeg har forsøgt at tage billeder af de forskellige fugle, men zoom-funktionen på min smartphone fik mig hurtigt til at acceptere at jeg måtte nøjes med kun at observere på dem igennem kikkert. Jeg overvejede at benytte mig af fuglestemme-appen for at fremprovokere aktivitet på de stille dage, men med henblik på fredning af området valgte jeg at begrænse mig for ikke at stresse dyrelivet.

Jeg har brugt fuglebogen-app til at artsbestemme fuglene med på lokationen. Derudover har naturstyrelsen installeret to skilte som viser oversigt over søens regelmæssige fugle henholdsvis vinter/sommer. Man kan også se hvilke fugle der senest er blevet observeret på stedet når man bruger DOFbasen.dk, det kan være en god ide at samstemme sine egne observationer for den vej igennem at kunne validere dem bedre. 

Derudover blev der også fundet lidt ådsler, kropsrester og fjer.  

 2 ved Trillen


Første ådsel lokaliseret ved Trillen i Hørup ligner vinge og knogler fra en måge.

Andet ådsel lokaliseret ved Trillen i Hørup svært at bedømme art, måske en and. Dele af indvolde og fjer er fjernet fra kroppen. Til venstre i billedet ved siden af fjerene ligger noget som ligner en muskel. Den er muligvis dræbt af en ræv.


1 ved Kær Vestermark

Ådsel lokaliseret ved Kær Vestermark i Sønderborg muligvis en skarv. Fuglens krop er intakt udvendig.



1 ved Sønderborg, på Humlehøjhallens p-plads.


Rovfugl som spiser måge lokaliseret ved humlehøjhallens p-plads i Sønderborg (filmet fra en bilrude) hvilket er et forholdsvist grønt område med fodboldbaner og stisystemer, men samtidig også meget trafik, boligområder og butikker/centre. At dømme efter størrelsen på mågen er det måske en stormmåge eller måske en ung sølvmåge. Rovfuglen er muligvis en hun-duehøg. Der er også blevet overvejet om det kan være en musvåge, men de er kendt for at gå efter mindre fødekilder. Overvejelsen er også faldet på jagtfalken som dog er mere sjælden i Danmark og som sjældent holder til i byområder. Det kan være vanskeligt at kategorisere fugle.

Links til rovfugl spiser måge:

https://youtu.be/DKh47htmL6s

https://youtu.be/1eBqhaeF3HM


Desuden har jeg i Lebøl hvor jeg bor, observeret følgende fugle på fodertræ i haven, rundt om gården og nærliggende marker: Blåmejse, Solsort, Skade, Gråspurv, Ringdue, Stor flagspætte, Krage, Gråand, Musvåge 


Didaktiske overvejelser bag aktiviteten

Sammenhæng: 
- Vi har taget udgangspunkt i Trillens fuglebeskyttelse, hvor målgruppen er 2 klasse. Aktiviteten "at kigge på fugle" er understøttet med en smttemodel. Vores mål er at give børnene en forståelse for fugle men også menneskets samspil med naturen, hvilket også er en del af Fælles mål under Emu (Danmarks læringsportal). Temaet vil køre over 4 uger. 2 uger i skolen med teori og modelleringer, og 2 uger i felten med undersøgelser og indsamling af empiri.  


Mål: 
- At børnene tilegner sig viden om fuglenes navne
- At børnene tilegner sig viden om fuglenes fjerdragter og farver.
- At børnene opnår interesse for fugle og interesse i at værne om dem
- At børnene opnår forståelse for naturen og indblik i nærmiljøet.

Tiltag: 
- Præsentere børnene for modeller af fugle, plakater, billeder, film
- Præsentere børnene for de korrekte begreber og bruge dem i praksis
- Farvelægning af fugledragte på papir
- Udforske trillen med kikkerter og prøve at identificere nogle fuglearter.
  
Tegn:
- At børnene genkender fuglene 
- At børnene bruger de korrekte begreber
- At de udtrykker interesse omkring fugle og natur 
- At de udtrykker og udviser en forståelse for bæredygtighed og fredede områder

Evaluering:
- Løbende dokumentation gennem observeringer og foto
- Snakke med børnene og modtage feedback
- Hvad gik godt, hvad gik ikke godt? 







Litteratur:

Gejl, L. (2010). Fuglefelthåndbogen. Gyldendal.


Kommentarer

  1. Kiggede lige forbi jeres blog. Spændende indslag med gode overvejelser i Smittemodellen. Fede videoklip med rovfuglen der spiser mågen ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold opg A - B - C - D - E

Science i pædagogisk praksis - Nedfaldsfælder

Biotop-aktivitet 3/4: Fælder i skovbunden