OPGAVE A
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Børnene skal lære hvad de ser, hører og hvad de kan føle. Børn og unge skal udvikle kompetencer i natursammenhænge. Børnene skal lære af de voksnes nysgerrighed, som selv har lyst til at udforske dyr/natur. Mindre børn skal lære at omgås dyr, de skal føle at det er spændende at være sammen med dyr. De større børn skal forstå at handle ansvarsfuldt og fornuftigt, når de arbejder med dyr. Arbejdet med dyr skal være et skub i den retning, at børn opbygger en holdning til naturen med respekt for det levende samt forståelse af dyr og natur.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Holdet vil opstille et terrarie hvor børnene har mulighed for at betragte vores dyr, hvor der primært vil være fokus på fodring med mad, samt hvordan terrariet vedligeholdes og vi vil gennem samtidig dialog med børnene tilegne dem katalog viden omkring vores dyr. Terrariet skal indrettes så der fremstår så naturligt et habitat for dyrene som muligt. Derudover vil der eventuelt tilknyttes opgaver som bygger på perception, sanseoplevelser og fordybelse.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Fodring, efterladenskaber, parring, unger, leveforhold, miljøproblematikker, klima, naturlig adfærd, trivsel/mistrivsel, camouflage, farver, selektion, ham.
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
tegn på dialogisk viden/katalog viden.
hvordan benytter børnene den viden de tilegner sig/videreformidling.
hvordan reagerer børnene under selve fremvisningen af dyreholdet, interesse, nysgerrighed, foragt, frygt, modighed osv.
OPGAVE B
Naturfaglig viden
6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte).
- Kakerlakker er nataktive, hårdføre dyr som kan leve længe uden konkret føde, men ellers foreslås tørfoder som man kan købe, det er proteinfuldt og forhindrer at der opstår kannibalisme. Man kan eventuelt kværne det så det er nemmere at optage. De kan få frugt og grøntsager, men problemet er at få det rengjort så det ikke skaber svamp. Tørfoder er nemmere. De drukner nemt i vand, især nymferne, og derfor er vandkrystaller bedst, det er en slags gele som de kan spise af og optage væske derigennem. Så undgår man igen svampedannelse. Folk som opdrætter dubiakaks, som iøvrigt er meget oplagte foderdyr til alle insektædende dyr, opbevarer dem i æggebakker som stilles på højkant, jeg har derfor valgt at bruge 2 små stykker som de eventuelt kan bruge som skjul. Terrariet er placeret hos Michael, i en gang, hvor der er stuetemperatur og forholdsvis dæmpet lys det meste af dagen. De anbefales mørke, stuetemperatur og normal luftfugtighed, og det imødekommes.
"En befrugtet voksen hun-kakerlak, vil udvikle en ægge-sæk. Æg-sækken skydes ud af bagkroppen i ca. en halv time, hvor den tørrer, hvorefter den trækkes tilbage i hunnen. Her “udruges” den, indtil æggene klækker efter en måneds tid. Ud kommer 20-35 nymfer – minikakerlakker på ca. 5 millimeter. I løbet af et halvt års tid gennemgår nymferne 7 hamskifter, hvorefter de er voksne. En voksen dubia-kakerlak lever 1-2 år." ( https://insektorama.dk/dubia-kakerlakker/)
Etablering af dyrehold
7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
Starter med at klargøre terrariet ved at fylde 5cm bund i af fin muld fra skoven. Hvis nogle af dyrene skulle formå at penetrere sig gennem skovbunden, så skal de ikke snydes for den bløde muld under.
Ovenpå muldjorden bliver der lagt brudstykker af skovbund som der trykkes kompakt sammen.
Til sidst har lagt lidt mos, græs, blade og grene som overflade i terrariet. Der er forsøgt at skabe små huler og steder hvor dyrene kan gemme sig. Det bliver spændene at se om de benytter sig af det.
Terrariets indhold er synligt fra alle vinkler, og man har som bruger mulighed for at kigge ind i skjulestederne, hvor man kan se hvordan kakerlakkerne lever, også fodring og rengøring vil være ting som skal ordnes i dagstimerne og dette fører også til inddragelse af brugere, ydermere vil nightvision kamera kunne sikre indblik i dyrenes nataktivitet.
Litteratur:
https://insektorama.dk/pasningsvejledning-dubia-kakerlakker/
https://www.monisskildpadder.dk/266-dubia-kakerlakker
https://insektorama.dk/dubia-kakerlakker/
8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem).
- ?
9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på jeres blog. I kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).
- Indsamling af regnorme og blade vil forekomme i biotopen som projektet udvikler sig.
OPGAVE C
Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning 2 (naturvidenskabsfestival)
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
- Praksisforløb med iagtaggelse af dyr. Sammen med den valgte målgruppe vil vi iagttage dyrene og tale om, hvad vi ser på dyrene. Hvordan ser de ud? Hvad er hvad på dyret? Vi vil sammenligne dem med andre dyr, og se om de ligner andre dyr. Vi vil lade børnene selv komme med deres egen mening i forhold til at sammenligne og konkluderer hvad dyret kan og er. Vi vil stille relevante spørgsmål til børnene, ud fra den viden vi selv har om dyrene, og derved guide børnene til at undersøge dyrene mere. Vi vil undersøge og bestemme sammen med børnene. Den målgrupe børn vi har valgt vil ved hjælp af matematiskforståelse kunne adskille dyr fra hinanden ved evt. at tælle ben på de enkelte dyr. Børnene bestemmer selv udfra den matematiskeforståelse med mønstre og tal, hvilke dyr som kan sammenlignes og bestemmes.
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
- Pt ikke muligt, afprøves i stedet på hjemmebasis.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)- Det er pædagogens rolle at anskaffe terrarie, skovbund og andre remedier. Kakerlakkerne og bænkebiderne skal bestilles hjem, betales samt eventuel foder og væske. I dette tilfælde tale om økologisk tørfoder, krystalliseret vand og Beetle-Jelly som er en slags gele til insekter så de kan få frugt og væske uden at drukne i det. Da dyrene er meget hårdføre så er pasningen minimal, dog skal der holdes øje med svampedannelse, afskaffelse af døde dyr (selvom dubia egentlig er kannibalistiske), ydermere er dubia ikke dagaktive dyr og klumper sammen under mørke og fugtige steder hvor de kan være svære at se om dagen.
OPGAVE D
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
- Udviklingen skal dokumenteres via billeder og film. Læringsudbyttet bliver begrænset grundet corona restriktioner.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
- Læreprocessen stilladseres ved hjælp af bestemmelsesark, iagttagelsesark, billeder, tekst og information, eventuelt optagelser med nightvision kamera.
OPGAVE E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
- Kakerlakkers adfærd, kost, væske, cyklus, forplantning, kannibalisme, leveforhold, indretning af terrarie. Og en masse grundlæggende info som virker nytteløst at skulle opremse.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
- Giver det virkelig mening at pleje og brødføde en flok kakerlakker som jo egentlig er skadedyr og som mange mennesker betaler store beløber på at holde væk fra deres hjem. Er en kakerlak ikke bare et kryb som skal have smæk med avisen. Har de rettigheder? Hvor meget kan man knytte sig til foderdyr? Hvad skal der ske med dem når vi er færdige?
.
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Kommentarer
Send en kommentar