Biotop-aktivitet 2/4: Artsbestemmelse af træer
Biotop-aktivitet: Træbestemmelse. 13 januar 2021
Som en af vores biotopaktiviteter har vi valgt ”Bestemmelse af træarter”. Vi vil ud fra de blade og knopper vi finder i biotopen forsøge at bestemme hvilke træarter biotopen dækker over. Eftersom vi afprøver aktiviteten som et vinter-projekt vil de fleste træer nok allerede have smidt deres blade, men de knopper som er klar til foråret, burde til gengæld være at finde.
Vi har under aktiviteten fået hjælp af Noah og Mathilde på 6 år, som har god erfaring med kategorisering af naturgenstande. De har særligt hjulpet med at udpege de træer som skulle eksamineres, og ydermere har de hjulpet med at undersøge de indsamlede genstande hjemme i laboratoriet. Aktiviteten er opdelt i to områder.
Første del omhandler selve indsamlingen af empiri fra biotopen hvor observering, undersøgelse, kommunikation, hypoteser, eksperimentere, forudsige og klassificering er nøgleord (Ejbye-Ernst, Stockholm, S 183).
Anden del omhandler konkret klassificering af det indsamlede hvor undersøge, drage konklusioner, stille spørgsmål, klassificere og brug af udstyr/redskaber er nøgleord (Ejbye-Ernst, Stockholm, S 183). Undersøgelsesfasen er adskilt fra refleksionsfasen, det er den blandt andet for at undgå overstimulering, men også for at kunne undersøge og snakke om det indsamlede under mere fordybende forhold hvor blæst, regn, sne og fantasi ikke bliver en distrahering. Kunsten er så at opretholde nysgerrigheden og motivationen indtil man når fra første del til anden del.
Vidensformer: Kropslig viden. Børnene lærer med kroppen, del af indsamling og bestemmelse af forskellige træer. Fornemmelse for hvor de gror, hvordan grenene brækker eller fornemmelsen af overfladen på de forskellige ting.
Under indsamling af empiri blev der gjort brug af matematisk
opmærksomhed da der skulle undersøges former og kanter på blade, knækket grene
af træer for at komme tættere på, der kom mange gode bud på hvilke træer vi
eksaminerede. Især bøgen blev meget hurtigt konstateret, og også rødgran blev
hurtigt konstateret. Vi fandt også grene og blade fra egetræer og ahorntræer
som vi dog havde svært ved at klassificere.
Generelt smelter undersøgelsesfasen og refleksionsfasen sammen og udgør en samlet proces, hvor refleksionen allerede provokeres under indsamlingen, og undersøgelsen fortsætter langt ind i den efterfølgende refleksive fase. Der vil uundgåeligt dukke periferier distraheringer op undervejs, og disse ”distraheringer” fortjener også opmærksomhed. Vi fandt især et spændende grantræ i granområdet af biotopen, hvor man kunne se tydelige hakke-spor fra en spætte.
Der blev også plads til fri leg, og selvfølgelig helst risikoleg i form af træklatring. Den pædagogiske aktivitet blev tilgået sporadisk, og det var ikke nødvendigt at skulle opretholde deres motivation da de små frivillige pusterum gav dem de afbræk som var nødvendige for at koble leg og projekt sammen mest hensigtsmæssigt.
Lidt billeder fra refleksion/klassificering
Litteratur: Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og
udeliv udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015
Kommentarer
Send en kommentar