Biotopaktivitet: Fælder i skovbunden.
Søndag, 17.01.21. (kl 12.00) - Mandag, 18.01.21 (kl 08.30)
Vi har i venstre skovkant af vores biotop valgt at installere nedfaldsfælder til insekter. Aktiviteten er tiltænkt skole fritid, og kan også praktiseres i dagtilbud og specialområdet.
Der er blevet brugt 4 syltetøjsglas med henholdsvis banan, kartoffel, rød peber, og ingenting. Banan for det søde sukker, kartoflen for proteinerne, rød peber for de gode C-vitaminer, og ingenting for at se om der skulle være nogle dyr som føler sig tiltrukket af det.
Glassene er gravet ned så de flugter med jordhøjden, derefter har vi lagt nogle sten rundt om fælden som udgør søjler for et bræt som er lagt over for at hindre nedbør og andre ting som kan komme i fælderne. De hvide brædder er nemme at se i skovbunden for både voksne og børn, så det håber vi kan afholde folk fra at komme til at ødelægge fælderne. Det er trods alt en befolket biotop vi har valgt. Vi har desuden efterladt en seddel hvor der står "pædagogisk projekt - nix pille".
Det ser da meget inviterende ud. Efterfølgende bliver de små hvide brædder dækket over med lidt blade og grene.
Under installering af fælderne har vi fået teknisk assistance af Fillip på 2 år, han prøvesmagte bananen, og var med til at grave huller til glassene. Han har også bidraget til den videnskabelige del af aktiviteten med sin hypotese om at der vil komme myrer i fælderne. Vi vender tilbage og ser næste morgen (mandag)
18.01.21 Mandag morgen kl 8.30 vender vi tilbage til fælderne. Der er heldigvis ikke spor af mennesker i fældeområdet.
Det samme gælder åbenbart også spor af dyr. Alle glas var urørte, bortset fra det glas som indeholdt rød peber hvor der var kommet en enkelt regnorm i.
Vi har valgt at se den manglende fangst som en indikation på at vinterkulden spiller en væsentlig rolle. Især manglen på nedbrydere overraskede os. Og Fillips hypotese omkring myrerne holdt heller ikke stik.
SMTTE-model over dyrefælde-aktivitet.
Sammenhæng.
Målgruppen er skole fritid og primært børn mellem 6-10 år. Natur og udeliv er en del af den styrkede pædagogiske læreplan.
Mål.
At tilegne børnene viden om natur og udeliv, at styrke deres naturvidenskabelige evner så de får tillid til at undersøge, observere, eksperimentere og reflektere. Generelt skal skal der skabes en bevidstgørelse af naturen overfor børnene.
Tegn.
Daglige tegn som deres begrebsverden vokser og de bliver i stand til at kategorisere de ting de møder i naturen.
Tiltag.
Opdele børnene i grupper, fordele roller, udarbejd materiale, medbestemmelse. stilladsering, dialog og katalogisk viden, installering af fælder og indsamling af fangst.
Evaluering.
Hvor stort et ansvar kan børnene håndtere. Ser vi synlige resultater på at børnene har tilegnet sig viden via aktiviteten, og bruger de denne viden "legende". Skal aktiviteten ændres/tilpasses bedre så den imødekommer hele gruppen af børn.
Var lige forbi, spændende forsøg. Jeg tror I har ret i at årstiden spiller kraftigt ind ;-) I kunne måske koble det op på afsnit 6.4 i grundbogen der netop handler om at forholde sig eksperimenterende.
SvarSlet