Science i pædagogisk praksis - Nedfaldsfælder

Science i pædagogisk praksis 


Amani

Amani: 5 fælder. en falde uden noget, blommer, halwa ( udenlandsk dessert), honning og æble. 

Science ved dette er at børn kunne forudse hvilke dyr det vil tiltrække. 




Michael






Mandag 8.3.21 

Jeg har sammen med Noah installeret 5 nedfalds fælder hjemme i baghaven. 1 uden noget, 1 kiwi, 1 appelsin, 1 vandmelon, 1 æble. De er gravet ned så de flugter med jorden og derefter en plade over. Samme fremgangsmåde som på biotopen 17.1.21


Ifølge Noahs hypotese skulle det være muligt at indfange skolopendre og regnorme. Især vandmelonen vil tiltrække dem. Jeg fortæller ham at jeg undersøger fælderne næste morgen og minder ham om at mange insekter er nataktive. Jeg spørger ham i den forbindelse: Tror du at nattetemperaturen har noget at sige i forhold til om vi fanger noget? Han svarer: Hvis der bliver frost så kommer der nok ikke nogen. Jeg spørger ham: hvorfor tror du det?. Han svarer: fordi så er det for koldt for dem og så kan de heller ikke grave i jorden. 


Vi vågner op til frost næste morgen, da nattetemperaturen har været nede omkring -2. Umiddelbart havde vi ikke de store forventninger. Da jeg tømmer fælderne og finder at de fleste af dem indeholder insekter blev jeg overrasket. Jeg tager billeder af dem og slipper dem fri. Jeg vil prøve at artsbestemme dem med det samme. Men samtidig også inddrage Noah i undersøgelse og klassificering når han kommer hjem fra skole. 


I det tomme bæger var der en enkelt edderkop.



Kiwi indeholdt et insekt som er sendt til undersøgelse i afdelingen for artsbestemmelse samt en mindre bille som også skal undersøges. (billen er muligvis af arten snudebille, eventuelt en kornsnudebille) 





Vandmelon indeholdt en mindre edderkop.


Æble indeholdt 2 af de samme insekter som kiwien, samt en lille hoppende brunlig bille.     

 



Appelsin bægeret var tomt. 


Vi planlægger en aktivitet med en 0 klasse/15 børn som skal køre over 2 dage. Vores fokus ligger på at børnene tilegner sig naturvidenskabelige kompetencer ved at opstille hypoteser og forudsige hvilke dyr der fanges, ved at designe/konstruere fælderne, undersøge og klassificere indholdet af fælderne, og ved at drage konklusioner på baggrund af hypoteser vs resultater.
(Ejbye-Ernst (2015) S. 183)

Vi har fokus på følgende vidensformer i samarbejdet med eleverne: den kropslige viden kommer i spil når fælderne skal konstrueres og installeres i naturen, katalog viden når insekterne skal klassificeres, samtidig vil dialogisk viden komme i spil når vi sammen med eleverne taler om hypoteser og undersøger hvad vi har fundet.

(Ejbye-Ernst (2015) S. 60-61)


I vores kommunikation med eleverne vil vi også have fokus Gustavsson og Pramlings tilgang:

"(Gustavsson et al., 2016; Gustavsson & Pramling, 2014) fremhæver på baggrund af en videoanalyse af børn og deres pædagog i skoven særligt tilgange, som den voksne bør anvende i sin kommunikation med børnene: • (1) At anskueliggøre materialet ved at vise forskelle og ligheder, fx mellem en edderkop og en myre. • (2) At bygge videre på tidligere erfaringer som en
ressource til at give mening til nye erkendelser, fx: ”Kan du huske, dengang vi kastede sten i vandet?” • (3) At kommunikere med afsæt i børns leg som udtryk for barnets perspektiv"


SMTTE 


Sammenhæng:

Vi har i science valgt at arbejde med nedfaldsfælder. Vi tager udgangspunkt i læreplanstemaet Natur, udeliv og science. Vi vil i forbindelse med science i pædagogisk praksis forsøge at tilegne eleverne naturvidenskabelige kompetencer og nysgerrighed på naturen.

Mål:

Ud fra læreplanstemaet vil vi via det pædagogiske læringsmiljø understøtte børnene til at gøre deres egne erfaringer samt eksperimenterer med naturvidenskabelige analysemetoder.
Tiltag:

- Formulere en naturfaglig problemstilling, som kan undersøges.
- Planlægge, hvordan problemstillingen kan undersøges.
- Opstille forventninger (hypoteser) til de praktiske undersøgelser.
- Forklare faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse.
- Udvælge eller selv designe undersøgelser som kan belyse problemstillingen.

  • Tegn

- At eleverne genkender insekterne
- At eleverne bruger de korrekte begreber
- At eleverne selv begynder at give udtryk for egne hypoteser
- At eleverne udviser interesse for insekter

Evaluering

- Løbende dokumentation gennem observeringer og foto
- Snakke med eleverne og modtage feedback
- Hvad gik godt, hvad gik mindre godt








Litteratur:

Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stockholm, Natur og udeliv udelivet i pædagogisk praksis, Systime 2015



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold opg A - B - C - D - E

Biotop-aktivitet 4/4 Hvirvelløse dyr i sø